دلیل و درمان درد کتف
دلیل و درمان درد کتف
کلینیک فیزیوتراپی دکتر راستگو

دلیل درد کتف چیست و چگونه درمان می شود؟

نوشته شده توسط
دوشنبه, 15 بهمن 1397 ساعت 11:45
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

کسانی که درد شانه دارند معمولا یک درد تیز، انتشاری، مبهم و سوزشی در قسمت بالای پشت شان میان دو کتف احساس می کنند. درد میان کتف ها، درد بسیار شایعی می‌باشد که پزشکان به آن اصطلاحا درد اینتر (میان) اسکاپولار (کتفی) نیز می‌‌گویند.

در اکثر مواقع، درد کتف خطرناک و تهدید کننده نیست، اما گاهی اوقات هم می تواند نشانه شرایطی جدی و نیازمند توجه بیشتر بیمار باشد.

لطفا این مطلب را تا انتها بخوانید تا در مورد این مشکل رایج بیشتر بیاموزید و از راهکارهای پیشگیری آن آگاه شوید.

دلایل ایجاد درد کتف کدام ا‌ند؟

دلایل ایجاد درد کتف
دلایل ایجاد درد کتف

برای ایجاد این نوع درد دلایل فراوانی وجود دارد.

آسیب به عضله یا تاندون می تواند از دلایل رایج این درد باشند. آسیب عضلانی می تواند در اثر:

  • بلند کردن اجسام سنگین،
  • وضعیت نامناسب بدن،
  • کار کردن با کامپیوتر برای مدت طولانی‌،
  • تمرین و فعالیت نامناسب،

و موارد دیگر ایجاد شود.

آسیب به دیگر عناصر شانه مثل پارگی عضلات روتاتور کاف (عضلات ثبات دهندهٔ شانه)، شکستگی ستون فقرات، یا آسیب‌های دیگری که به شکل ضربه وارد می شوند می توانند از جمله دلایل درد بین کتف ها باشند.


دلایل دیگر درد کتف می توانند شامل

گاهی اوقات درد کتف، به خصوص در خانم ها، ممکن است نشانه سکتهٔ قلبی نیز باشد. در این حالت نشانه های دیگر مثل کوتاهی‌ نفس و درد قفسهٔ صدری نیز ممکن است درد کتف را همراهی کنند. چنانچه این نشانه ها را هم زمان و باهم تجربه کردید بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید.

پارگی شریان توراسیک یا آئورت، زمانی‌ اتفاق می‌‌افتد که یک پارگی جزیی یا جدی در قسمت داخلی‌ رگ‌هایی که از قلب جدا می شوند وجود داشته باشد. این پارگی می تواند باعث یک درد تیز و حاد در قسمت بین کتف‌ها شود. چنانچه این اتفاق برای شما افتاد بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید، چرا که پارگی آئورت جزو اورژانس‌های پزشکی می باشد.

آمبولی ریه هم جزو شرایطی است که می تواند باعث درد کتف شود. جدا شدن لخته های خون از عروق پا و ورود آنها به ریه ممکن است سبب آمبولی ریه شود که یک درد ناگهانی و تیز در کتف‌ها هم زمان با کوتاهی‌ نفس از دیگر نشانه های آمبولی ریه در برخی‌ افراد است. چنانچه به این علایم دچار شدید و احتمال می دهید که آمبولی ریه کرده باشید، بدون معطلی با اورژانس تماس بگیرید.

چه زمانی برای درد کتف باید به پزشک مراجعه کرد؟

چنانچه درد شما شدید، غیر معمولی‌ و مداوم باشد باید به پزشک مراجعه کنید. درد به شما می گوید که چیزی در بدن درست نیست! حتی ممکن است که شرایط تان خیلی‌ هم جدی نباشد، اما اگر این درد باعث آزار شما می شود، شاید لازم باشد تا یک پزشک شما را معاینه کند.

اگر درد کتف با نشانه های دیگر نیز همراه بود، آنگاه ممکن است بدین معنا باشد که شرایط شما بسیار جدی و سلامت شما در خطر است- در این مواقع لطفا در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. چنانچه درد بین کتف‌ها با نشانه های زیر همراه بود، حتما به توجه بیشتری نیاز است:

  • کوتاهی‌ نفس،
  • درد قفسهٔ صدری،
  • احساس سبکی،
  • تعریق بیش از اندازه،
  • درد، تورم و قرمزی پاها،
  • خون سرفه کردن،
  • تب،
  • ضربان سریع یا غیر معمول قلب،
  • سختی در صحبت کردن به طور ناگهانی،
  • از دست رفتن بینایی،
  • فلج یک سمت بدن،
  • از دست دادن هوشیاری.

طبیعتا درمان درد کتف بستگی به دلایل ایجاد کننده آن و وخامت شرایط دارد. زمان بهبودی نیز از شخصی به شخص دیگر متفاوت است.


درمان‌های خانگی درمان درد کتف

بعضی‌ افراد با استفاده از درمان‌هایی که در خانه انجام می دهند درد کتف خود را تسکین می دهند. این درمان ها شامل:

تمرین درمانی برای تقویت عضلات شانه و کتف

فعالیت فیزیکی‌ به طور کلی‌ برای سلامت بدن خوب است، ورزش و تمرین می تواند باعث تقویت عضلات کتف شود که خود این مساله درد را برطرف می کند. تمرین هایی نظیر شنا رفتن، دراز نشست و بارفیکس می تواند به تقویت عضلات پشت و شکم کمک کند. البته انجام این تمرین ها در مراحل اولیه و حاد درد مناسب نیست و می تواند سبب بدتر شدن مشکل شانه و کتف شود. بنابراین لازم است که در مورد ورزش های مناسب از فیزیوتراپیست خود سوال کنید.
اگر علاقمند هستید تا تمرین درمانی و کاربرد‌های مختلف آن را در بهبود اختلالات، بیشتر بشناسید به لینک زیر مراجعه کنید:

تمرین درمانی

کشش

یوگا و دیگر تکنیک‌های کششی به گردش هر چه بهتر جریان خون در عضلات و مفاصل کمک می‌کند که این خود، باعث تسکین درد و بهبود انعطاف پذیری و حرکت بهتر مفصل نیز می شود.

چنانچه شما هم درد بین کتف ها را تجربه می کنید، پیشنهاد می شود تا از این تمرین کششی استفاده کنید:

یک دست را به سمت مقابل ببرید،

با دست دیگر خود، آرنج دست مقابل را به سمت قفسهٔ سینه بکشید،

هر کشش را برای ۱۰ ثانیه نگه دارید.

از فیزیوتراپیست خود در مورد سایر ورزش های کششی مناسب برای کاهش درد و بهبود انعطاف پذیری عضلات شانه و کتف سوال کنید.


رژیم غذایی به منظور کاهش التهاب

رژیم غذایی برای کاهش درد کتف
رژیم غذایی برای کاهش درد کتف

بعضی‌ از غذاها می تواند باعث ایجاد التهاب در بدن شود، که همین مساله باعث بدتر شدن نشانه های بیماری می شوند. به همین منظور از مصرف غذا‌های فرآوری شده پرهیز کنید و در عوض رژیم غذایی خود را با میوه و سبزیجات پر کنید. انتخاب غذاهایی با امگا ۳ بالا، نظیر ماهی‌ سالمون نیز می تواند مفید باشد.

استراحت

گاهی اوقات و به خصوص اگر درد شما ناشی‌ از یک آسیب باشد لازم است تا چند وقت برای تسکین درد کتف خود استراحت کنید. به شکلی که از انجام حرکات تکراری و بالا بردن دست بالاتر از سطح افق بپرهیزید.

سرما یا گرما درمانی

اعمال کمپرس‌های داغ یا یخ روی شانه و میان کتف‌ها می تواند باعث کاهش درد شود. عموما بهترین روش اعمال آن هر ۴ ساعت یک بار و هر بار ۱۵ دقیقه می‌باشد.

درمان های پزشکی‌ برای درد کتف

ماساژ یا فیزیوتراپی در خیلی‌ از موارد باعث کاهش درد و بهبود اختلال است، به خصوص اگر درد در اثر استفادهٔ بیش از حد از عضلات یا مفاصل و یا یک آسیب به وجود آمده باشد.

درمان دستی برای درمان درد کتف

درمان دستی برای درد کتف
درمان دستی برای درد کتف

فیزیوتراپیست با انجام درمان دستی بر روی عضلات شانه و میان کتف‌ها به آزاد سازی و شل شدن آنها کمک می‌کند. هر چند که برخی از افراد از ماساژورهای دستی‌ در خانه استفاده می کنند، اما درمان های دستی تخصصی فیزیوتراپی راه حل درمان مشکلات عضلانی است.

درمان دستی

فیزیوتراپی یا کاردرمانی

اگر شانه درد شما به علت آسیب مفصل، عضلات یا تاندون های شانه (تاندونیت) باشد یا عصب شما تحت فشار باشد و یا دچار خشکی شانه (شانه یخ زده) شده باشید، پزشک ممکن است شما را به فیزیوتراپیست ارجاع دهد. فیزیوتراپیست به شما کمک می‌کند تا با انجام تمرینات مخصوص نشانه های خود را کاهش دهید.


کاردرمانی چیست؟

فیزیوتراپی گردن

توانبخشی ستون فقرات

دارو درمانی در درد کتف 

دارو درمانی نیز می تواند به کاهش درد میان کتف ها کمک کند. این دارو‌ها شامل دارو‌های ضد التهابی مانند ایبوپروفن هستند. گاهی اوقات استیرویید‌ها به شکل قرص یا تزریق برای کاهش درد و التهاب تجویز می شوند. آرام بخش‌های عضلانی و حتی دارو‌های ضد افسردگی برای شرایط خاصی‌ از درد کتف نیز تجویز می شوند.


درمان جراحی در درد کتف

اگرچه نادر، اما چنانچه درد کتف شما بسیار شدید باشد یا به واسطهٔ یک آسیب قابل درمان به وجود آمده باشد ممکن است نیاز به عمل جراحی داشته باشید. این عمل شامل برداشتن بافت آسیب دیده یا ترمیم تاندون‌های شانه و پشت است. بر اساس نظر آکادمی جراحان ارتوپدی آمریکا، ۹۰ درصد از موارد درد کتف به درمان‌های غیر جراحی نظیر استراحت، فیزیوتراپی و دارو پاسخ مثبت می دهند.


چشم انداز و بهبودی

چنانچه پیشتر گفته شد، بهبودی کامل شما بسته به عوامل ایجاد کنندهٔ درد کتف و وخامت شرایط شما دارد.
بیشتر اوقات، درد کتف یک درد موقت است که با استراحت و درمان مناسب از میان می رود. اما گاهی اوقات هم می تواند افراد را برای مدت بسیار زیادی درگیر کند.

نکاتی‌ برای پیشگیری از درد کتف

نکات زیر می تواند به شما کمک کند تا از درد کتف پیشگیری کنید:

وضعیت بدنی (پوسچر) مناسب را تمرین کنید

  •  سعی‌ کنید تا هنگام نشستن و بلند شدن راستای‌ بدن خود را حفظ کنید، و از خم شدن بیش از اندازه خودداری کنید. بهتر است یک صندلی‌ یا بالش مخصوص (ارگونومیک) تهیه کنید تا همراستایی ستون فقرات و گردن شما بیش از پیش حفظ شود.
  •  چنانچه علاقمند باشید می توانید با مراجعه به وب سایت دیجی کالا ابزار و وسایل ارگونومیک متنوعی تهیه کنید

از برداشتن اجسام سنگین خودداری کنید

  • برداشتن اجسام سنگین می تواند به آسیب دیدگی منجر شود که خود باعث ایجاد درد کتف می شود. از حمل کیف‌های سنگین خودداری کنید. اما اگر باید چیز سنگینی‌ را بلند کنید، زانو‌های خود را خم کنید و از اعمال فشار بیش از اندازه بر روی پشت خود اجتناب کنید.

برای مدت طولانی‌ ننشینید

  • زمانی که برای مدت طولانی‌ پشت میز یا کامپیوتر کار می‌کنید، زود به زود بلند شوید و ورزش های کششی انجام دهید. این کشش ها به شما کمک می‌کند تا عضلات خود را در حالت متعادلی نگه دارید. همچنین می توانید از یک میز کامپیوتر مناسب استفاده کنید.

عادت‌های سالم زندگی را جایگزین عادت‌های مضر کنید

  • تغذیه مناسب داشته باشید، هفت تا هشت ساعت بخوابید و حداقل سه روز در هفته ورزش کنید. یک سبک زندگی‌ سالم، به شما احساس سر زندگی‌ و سلامتی‌ کافی برای مدیریت بهتر درد می دهد.


منبع:

https://www.healthline.com/

خواندن 44 دفعه آخرین ویرایش در یکشنبه, 28 بهمن 1397 ساعت 14:24
دکتر مریم راستگو

دکتر مریم راستگو متولد سال 1360 در شهر تهران هستم. دیپلم خود را در رشته علوم تجربی را در سال 1378 گرفتم.
مقطع کارشناسی رشته فیزیوتراپی (PT. BSc) را از سال 1382-1378 در دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران به اتمام رساندم. مقطع کارشناسی ارشد فیزیوتراپی (PT. MSc) را از سال 1386-1383 در دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران تمام کردم، و مقطع دکترای تخصصی فیزیوتراپی (PT. PhD) از سال 1393-1388 در دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران گذراندم. از سال 1393 تا 1395 عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بودم. سابقه 1 سال کار در مطب خصوصی به عنوان فیزیوتراپیست، 2 سال کار در بیمارستان کودکان مفید به عنوان فیزیوتراپیست اطفال و نیز 2 سال کار در بیمارستان شهدای تجریش را دارم. مولف کتاب کمردرد: روش های پیشگیری و درمان در سال 1386 توسط انتشارات ارجمند هستم که تاکنون 3 مرتبه تجدید چاپ شده است. در سال 1392 با کمک تجربیات ام در بیمارستان کودکان مفید کتاب راهنمای مراقبت از بیماران فیبروز کیستیک برای بیماران و خانواده آنها را نوشتم. مقالات و سخنرانی های متعددی را در مجلات و سمینارهای معتبر دنیا ارایه کردم. در حال حاضر در مطب شخصی خود مشغول به فعالیت هستم و خرسندم از اینکه حاصل سالها تحصیل، تحقیق، تدریس و تجربیات درمانی خود را در اختیار هموطنان عزیزم می گذارم و افتخار خدمت به بیماران را دارم.

physiotherapistsite.com

نظر دادن

دریافت نوبت فیزیوتراپی

دریافت نوبت اینترنتی

تماس با کلینیک فیزیوتراپی دکتر راستگو

قیطریه، انتهای بلوار اندرزگو، خیابان برادران سلیمانی غربی، پلاک 122، ساختمان پزشکان حکیم، طبقه 2 واحد 10

02122398250

ساعات کاری کلینیک

  • شنبه : 7:00 - 18:00
  • یکشنبه: 7:00 - 18:00
  • دوشنبه : 7:00 - 18:00
  • سه شنبه: 7:00 - 18:00
  • چهارشنبه: 7:00 - 18:00
  • پنج شنبه: 7:00 - 16:00